Nie da się prowadzić biznesu stosując zasady izolacjonizmu w stosunku do innych firm. To się po prostu nie sprawdza. I nie chodzi mi bynajmniej o izolację wobec potencjalnych czy rzeczywistych klientów, tylko wobec innych uczestników obrotu gospodarczego, z tej samej branży, spokrewnionej lub zupełnie innej. Nawet te firmy, które wkładają sporo wysiłku w zachowanie swoich tajemnic, w ochronę wypracowanych wzorów produktów, umów, regulaminów, projektów, pomysłów, itp. (nie mówię tu o wzorach opatentowanych), wcześniej czy później spotkają się z sytuacją, w której ich rozwiązania krążą sobie spokojnie po rynku. Dlaczego? Ano z powodów całkiem ludzkich i prozaicznych. Ponieważ pracownicy zmieniają pracę, a pomysły, na które wpadli u poprzedniego pracodawcy, przenoszą do nowego; ponieważ ktoś kto lubi się chwalić przekaże za dużo informacji koledze z konkurencji; ponieważ niedoszły kontrahent znajdzie kogoś tańszego od nas i powie mu: „wybiorę ciebie, ale na zasadach przedstawionych przez nich” i prześle mu nasze know how (być może z zastrzeżeniem: tylko nikomu tego nie pokazujcie 🙂 ). Nie oznacza to oczywiście, że tajemnic nie warto chronić i wypracowywać swoich własnych, odróżniających nas od innych strategii, wzorców, projektów. Oznacza tylko tyle, że musimy się liczyć z tym, że część tego dorobku wcześniej czy później będzie znana szerszemu gronu, niż byśmy tego oczekiwali. Z drugiej strony przecież nie będziemy ograniczać rozwoju firmy i zatrudnienia, żeby tego uniknąć, tym bardziej, że sami również dzięki temu samemu mechanizmowi otrzymujemy informacje. Zamiast więc izolacjonizmu i odgradzania się, coraz więcej firm spotyka się na różnych wystawach i konferencjach, i wymienia doświadczeniami i spostrzeżeniami, nawiązując przy okazji kontakty biznesowe sprzyjające wspólnym przedsięwzięciom. Coraz częściej również pracownicy są wysyłani na szkolenia, które są nie tyle „nasiadówkami”, mającymi na celu wysłuchanie wykładu, ale warsztatami rozszerzającymi wiedzę praktyczną. Kto wie, może na którymś z nich się spotkamy… Szkolenia i konferencje hr nie bez powodu są coraz popularniejsze.
Szkolenia i konferencje hr
- Czas na nowe meble do domu, mieszkania
- Wakacje